Táplálkozás és egészség

A változókor nem feltétlenül nyűg és nem társul hozzá minden esetben elhízás

valtozókor és elhízás kimelt kép

Valószínűleg azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a változókorba lépve könnyebben rakódnak ránk a plusz kilók – és sokkal jobban ragaszkodnak hozzánk, mint huszonévesen. Az emberek nagy része arról is hallott már, hogy a harmadik x betöltése után minden évben veszítünk az izomtömegünkből.

A jelenségekkel férfiaknak és nőknek egyaránt szembe kell nézniük, mert a probléma gyökere nemtől független: a magyarázat a lassuló anyagcserében, illetve a csökkenő alapanyagcserében keresendő.

Vagyis, ha ugyanazt az energiamennyiséget visszük be, mint amihez hozzászoktunk az aktív életszakaszban, akkor a többletkalória túlsúlyként fog raktározódni. Ami évente kb. 1 kg plusz zsírt jelent – legalábbis normál esetben.

Tehetünk a változókori tünetek ellen

Kiindulásként érdemes kiszámolnunk a BMI-indexünket, mert ennek eredménye alapján kikövetkeztethetjük, hogy mennyi az ideális napi energiaszükségletünk. Ezt szem előtt tartva pedig nemcsak minőségben, hanem mennyiségben is a testünk igényeihez igazított étrendet alakíthatunk ki.

Természetesen a változtatásokat nem egyik napról a másikra, hanem fokozatosan érdemes bevezetni. (Az időszakos fogyást célzó kúrákat is azért nehéz huzamos ideig fenntartani, mert a hirtelen megszorítások szinte sokként érik a testet.)

Az alábbi trükköket tehát lépésről lépésre vezessük be:

  • Szedjünk a főétkezéseknél egy kanállal több zöldséget.
  • A délutáni süteményt, kekszet cseréljük le a gyümölcssalátára vagy egy marék mandulára.
  • A kávéba vagy teába kerüljön kevesebb cukor vagy édesítőszer (a legjobb választás egy természetes eredetű alternatíva).
  • A szénhidrátok közül pedig a lassan felszívódó alternatívák mellett érdemes dönteni (ez lehet például teljes kiőrlésű búzaféle, árpa, hajdina vagy barna rizs).

Az alattomosan felkúszó kilóknak persze ilyenkor is tökéletes ellenszere a mozgás. Viszont ebben a korban kiemelten fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire és olyan válfaja mellett tegyük le a voksunkat, amelyben örömünket leljük.

Az egyik legfontosabb tényező azonban – bármilyen életmódváltáshoz hasonlóan – az önfegyelem. Mert hiába iktatjuk be hébe-hóba a mozgást és figyelünk időszakosan arra, hogy mit eszünk, ha mindezt nem tesszük rendszeressé, akkor az eredmények is elmaradnak.

Vagyis tűzzük ki célként például a heti 3 edzést, a táplálkozásunkban pedig az alapanyagok mellett a mértékre is ügyeljünk – mert hiába egészséges egy étel, ha egyszerre sokat fogyasztunk belőle, az ugyanúgy magas kalóriabevitelt fog jelenteni.

bevezető ajánlat

VÁSÁROLJ MOST

Most szuper bevezető ajánlattal segítünk neked végre megszabadulni a felesleges kilóktól!

Egy havi adag vásárlása esetén ingyen szállítjuk ki neked!

De mi áll a változások hátterében?

A menopauza során jelentkező súlygyarapodás nem csak a nemi hormonokat érinti. Ennél szerteágazóbb változásról van szó: felborulhat a mellékvese, a pajzsmirigy, a hasnyálmirigy, sőt akár az agyalapi mirigy működése is.

De nemcsak az említett hormonok egyensúlyának felborulása áll a hasi zsírpárnák gyarapodásának hátterében. Hanem a genetikai hajlam, illetve az ösztrogénszint csökkenése is. Utóbbinak tulajdonítható, hogy a zsírokat bontó lipáz enzim aktivitása visszaesik – tehát megváltozik a zsírok anyagcseréje. Ami azzal jár, hogy a zsírtömeg elsősorban a hason, a combon és a fenéken fog összpontosulni.

Sokan nem néznek túl a külsőségeken, pedig a változókor tünetei a szervezeten belül is nyomot hagynak. A zsír ugyanis a hasüregben és a belső szervekben szintén lerakódhat – zsigeri zsír formájában. Vagyis a növekvő testzsír százalék az esztétikán túl olyan kórképek kialakulásának esélyét is fokozza, mint a szívkoszorúér-betegség, a II-es típusú cukorbetegség vagy a komolyabb bélpanaszok.

Tévedés azt gondolni, hogy mindennek csak azok a hölgyek vannak kitéve, akik a változókorba lépést megelőzően nem figyeltek kellőképpen az életmódjukra. A normál testalkatú, egészséges nők ugyancsak szembesülhetnek a menopauza jeleivel – de ennek mértékében lehet eltérés.

Nem csak a kálciumbevitelt kell szem előtt tartani

A helyzet sok nő számára ijesztőnek tűnik, pedig nincs ok aggodalomra, hiszen egy természetes folyamatról van szó – amelynek panaszai tudatossággal enyhíthetők. Az étrend fokozatos átalakítása és a mozgás beiktatása mellett érdemes kiemelten figyelni a rostfogyasztásra. Ezt egyszerűen biztosíthatjuk az olyan alapanyagokkal, mint a lencse, a zöldbab, az árpa, az avokádó – de utóbbiaknál ügyeljünk a mennyiségre a kalóriatartalmuk miatt.

Ugyancsak magas rosttartalommal büszkélkedhet a brokkoli, a karfiol, a káposzta, a fejes saláta és az uborka, amelyek mellett további nyomós érv az elenyésző energiamennyiségük. Természetesen a gyümölcsök is kiváló rostforrások, ugyanakkor ezekkel a bennük lévő fruktóz miatt tanácsos csínján bánni – a fogyasztásukat pedig jobb a délelőtti órákra időzíteni.

A rostok mellett persze vannak olyan vitaminok, illetve ásványi anyagok, amelyek bevitelét előtérbe kell helyezni.

Ezek közé tartozik a csontok épségéért felelős kálcium, amelynek a tejtermékeken kívül tökéletes forrása a lazac, a szardínia, a tofu és a zöld levesek. Ahhoz, hogy ez a mikrotápanyag felszívódjon, gondoskodnunk kell a D-vitamin pótlásáról. Ezt főleg a téli hónapokban olyan élelmiszerekkel biztosíthatjuk, mint a tonhal, a gomba vagy a tojássárgája.

Szintén a kálcium felszívódását segíti a magnézium – amely az idegrendszert és az izomzat működését is támogatja. Ennek természetes forrásai közé tartozik a spenót, az articsóka, a bab, az olajos magvak közül pedig a tökmag a kesudió, illetve a mandula.

Már a felsoroltakkal is rengeteget tehetünk azért, hogy testileg felkészüljünk a változókorra, de fontos tudni, hogy a törekvéseink eredményességére rányomhatja a bélyegét a bélrendszer egyensúlya.

Ha ugyanis nem figyelünk a fogyásért és hízásért felelős bélbaktériumok arányára, valamint nem gondoskodunk az elhízásért felelős baktériumok (Firmicutes) visszaszorításáról, akkor a várt hatás elmaradhat.

Éppen ezért érdemes legalább időszakosan beiktatni egy olyan készítmény fogyasztását, amely segít helyreállítani ezt a kényes egyensúlyt (mert a szénhidrát-, és a zsíranyagcsere döntő része a belekben zajlik le, ami nem lesz megfelelő, ha ez nincs rendben).

2 thoughts on “A változókor nem feltétlenül nyűg és nem társul hozzá minden esetben elhízás

  1. Avatar Marcsi szerint:

    Szia! Szeretném kérdezni hogy kb. mennyi idö után indul be a fogyás? Köszönöm

    1. Kedves Marcsi,

      köszönjük a kérdésed! A hatás a fogyasztó bélflóra átállítására már 48 óra után elkezdődik. Minden szervezet másképp reagál a fogyásra, hiszen más-más az életmód is.

      A legjobb eredmény elérése érdekében, kérjük, tartsd be a használati utasításokat! A súlycsökkentés időszakában fontos, hogy mindkét főétkezés előtt bevegyél 3 kapszulát, szigorúan be kell tartani, hogy ebéd és vacsora előtt minimum 15 perccel vedd be 2-2,5 dl vízzel a 3 kapszulát!

      Legyen ideje feloldódni a kapszuláknak, és a vízben megduzzadnia a 100% növényi rost-komplexnek.
      Így kisebb adag étellel is hamarább jól fogsz lakni!

      Már két hét után elkezdődik a változás. Idő kell, míg a szervezetet, a fogyasztó bélflórát kiegyensúlyozza, hiszen az elhízás oka a szervezet belső folyamatainak a felborulása.

      A GYAKORI KÉRDÉSEK oldalunkon igyekszünk folyamatosan bővíteni a legfontosabb kérdések és válaszok listáját, de ügyfélszolgálati e-mail címünkön vagy infovonalunkon az egyedi megkeresésekre is választ adunk. Ebben táplálkozási szakértőnk és orvos tanácsadónk is közreműködnek.

      FATBOND – Segíthetünk a fogyásban?!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük