Táplálkozás és egészség

A jojóeffektus biológiai háttere: így váltsunk életmódot, ha meg akarjuk kímélni magunkat tőle

jojó effektus címlap

Bár az interneten a fogyókúrákkal és a diétákkal kapcsolatos információk széles tárháza érhető el, és ezek közül több forrás is felhívja a figyelmet a jojóeffektusra, ennek ellenére a mai napig nagyon sok olyan emberrel lehet találkozni, akik belefutnak ebbe a nemkívánatos következménybe. Lehet, hogy ennek oka éppen az információdömping? Vagy egyszerűen az a magyarázat, hogy az emberek még mindig a gyors megoldásokat akarják – akkor is, ha kockázattal jár?

Most a fentiek biológiai hátterét világítjuk meg. Hisszük: ha ezt érti, aki elindul a fogyás útján, akkor megóvhatja magát a jojóeffektustól – annak minden negatív hozományával együtt.

Vagy ha már egyszer tévútra tévedt, akkor ezek az alapok megmutatják neki a helyes irányt. És a következő alkalommal sikerül megtartania az elért eredményeket.

Ezért nem működik az egy kaptafára történő kalóriaszámolgatás

Első lépésként a súlyvesztés biológiai hátterét kell megértenünk. A kalóriamegvonáson alapuló divatdiéták szerencsére fokozatosan háttérbe szorulnak és egyre szélesebb körben elfogadott, hogy a hosszú távú eredményekhez életmódváltásra van szükség.

Ennek ellenére mégsem működik mindig hibátlanul a rendszer. Sokszor egy általánosított étrendhez nyúlnak az emberek, ami nem veszi figyelembe az egyéni szükségleteket és adottságokat. Ráadásul minden változtatást egyszerre vezetnek be, ezzel teljesen lesokkolva a testüket.

Az alapvető tévedés, hogy a nagy életmódváltásról szóló diéták jelentős része nagyjából napi 1500 kalóriát ír elő, s mellé rendszeres mozgást javasol. Ezzel az a probléma, hogy vannak olyan emberek, akiknek az alapanyagcseréjük nagyjából ennyi.

Vagyis ezt az energiamennyiséget akkor is felhasználják, ha egész nap csak fekszenek. De a testüknek minden további aktivitáshoz ezen felül van szüksége kalóriákra.

A FATBOND® segíti a hatékony fogyókúrát!

Három világszabadalommal védett, klinikailag tesztelt, 100%-ig természetes alapú világújdonság. Komplex négyszeres hatású fogyást segítő termék.

Mi történik, ha a test nem kapja meg a szükséges kalóriákat?

A válasz egyszerű: az energiaraktárakhoz nyúl.

Ez először a szénhidrátraktárak kiürítését jelenti, majd ha ez megtörtént, akkor következnek az izmok, végül pedig a zsírpárnák. A sorrendben azért szerepelnek előbb az izmok, mert az ezeket alkotó fehérjékből a testünk könnyebben tud energiát nyerni, mint a zsírokból.

A mérleg persze nem tesz különbséget aszerint, hogy a szervezetünk mit bont le. Tehát azt fogjuk látni, hogy megindulnak lefelé a számok.

A hirtelen lecsökkent tápanyagbevitelt azonban csak egy ideig tudja kezelni a testünk. Mert eljön a pont, amikor elfárad és követelni kezdi a táplálékot. Ezt abból vesszük észre, hogy fel tudnánk falni a fél hűtőt, leküzdhetetlen vágyat érzünk, hogy megegyünk egy tábla csokoládét vagy bemenjünk a legközelebbi pékségbe vagy gyorsétterembe.

Egy férfinak sem kell szégyenkeznie, ha le akar adni pár kilót, és ebben segítségre van szüksége. Attila többszörös fitneszbajnok, személyi edző, aki használja és ajánlja a FATBOND súlycsökkentő kapszulát. Nem állítjuk azt, hogy Attila a FATBONDnak köszönheti alakját. Rengeteg áldozatos munka eredménye, ha valaki 50 felett így néz ki, és ebben minden hatékony segítség jól jön.

A pont, amikor újra elkezd raktározni a szervezet

Az emberek többsége enged ennek a késztetésnek és miközben jóízűen falatozik, úgy érzi, nemcsak a teste, hanem a lelke is megnyugszik és újra életre kel. És ezzel az egy, normál mennyiségeket tartó kilengéssel még nem is lenne probléma.

A gond ott kezdődik, hogy ez a tendencia másnap is folytatódik. Aztán harmadnap. Aztán az életmódváltás elején tiltólistára kerülő, feldolgozott élelmiszerek teszik ki újra az étrend nagy részét. Valószínűleg ezek egyrészt több kalóriát tartalmaznak, másrészt gyorsabb felszívódásúak, ezért hamarabb okoznak éhségérzetet.

Újra több energia kerül a rendszerbe. És erre hogyan reagál a test?

Megörül, hogy hirtelen újra a korábban megszokott mennyiségű energiát (vagy valamivel annál is többet) kap, ezért ezt a pluszt elraktározza. Így akar felkészülni arra az esetre, ha valamiért megint koplalnia kellene.

Ha belegondolunk, ez teljesen logikus lépés tőle.

Mert pontosan úgy jár el, mint mi, amikor beosztjuk a fizetésünket. Vannak a fix kiadásaink, amelyeket minden hónapban ki kell fizetnünk – ez az alapanyagcsere. Ezen felül vannak a változó költségeink – azaz a napi aktivitásunk függvényében elégetett kalóriamennyiség.

Vannak olyan hónapok, amikor félre is tudunk tenni – a szervezetünknél ezek a pluszban bevitt kalóriákat jelentik, amelyek a glikogénraktárakban, végül zsír formájában tárolódnak. De vannak olyan hónapok, amikor több pénzt költünk el, mint amennyit megkerestünk. Tegyük fel, hogy elromlik a mosógép: ilyenkor a megtakarításainkat hívjuk segítségül – a testünk ekkor nyúl az energiaraktárakhoz.

Az elv tehát ugyanaz, csak az emberi test esetén súlyosabb következményekkel kell számolni. A kalóriamegvonás ugyanis nemcsak az anyagcserénkre van negatív hatással, hanem a hormonrendszert is érinti.

Ez a rendszer különösen a nőknél egyébként is nagyon érzékeny és a stressz hatására könnyen felborul az egyensúlya. Ebbe a kategóriába tartozik a táplálkozási szokások hirtelen megváltoztatása is.

Hogyan váltsunk életmódot úgy, hogy tényleg jót tegyünk a testünkkel?

A válasz röviden a fokozatosság.

Az egészséges életmód egyes pilléreit apránként beiktatva sokkal kevésbé fogjuk büntetésként megélni a változásokat.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az első héten például lecseréljük a fehér lisztes pékárukat és a főzéshez a teljes kiőrlésű vagy más, reform változatát használjuk.

A következő héten törekedjünk arra, hogy a főétkezéseinknél a tányérunknak nagyjából a felén valamilyen zöldség (friss saláta, brokkoli, cukkini, padlizsán, stb.) kapjon helyet, a negyedén egy teljes értékű fehérjeforrás (tojás, sovány húsok, halak, tenger gyümölcsei), a fennmaradó negyedén pedig a szénhidrátban gazdag köret (pl. rizs, teljes kiőrlésű tészta).

A harmadik héten felkutathatjuk az ízlésünknek megfelelő cukorhelyettesítőt. A lényeg, hogy lépésről lépésre haladjunk. Ne büntessük magunkat, ha néha becsúszik egy olyan étel, ami nem illeszkedik 100 százalékban ezekhez az irányelvekhez, mert ha ezek az alkalmak csak ritkán és akkor is mértékkel fordulnak elő, akkor nem fog negatív nyomot hagyni az alakunkon. Törekedjünk arra, hogy 80 százalékban egészségesen étkezzünk, a fennmaradó 20 százalékban pedig a tudatosság határain belül maradva merjünk engedni a csábításnak. Ne feledjük: ez az életforma a tudatosságról és nem az egész életen át tartó megszorításokról szól.

2 thoughts on “A jojóeffektus biológiai háttere: így váltsunk életmódot, ha meg akarjuk kímélni magunkat tőle

  1. Pajzsmirigy alúlműködésnél szedhető-e? Mennyibe kerül?

    1. Fatbond Admin Fatbond Admin szerint:

      Kedves Kertész Andorné!
      Termékünkről minden fontos információt megtalál ezeken az oldalakon (pajzsmiriggyel kapcsolatos kérdésekben is):
      https://fatbond.hu/fatbond/
      https://fatbond.hu/gyakori-kerdesek/

      Csomagjainkat itt találja: https://fatbond.hu/ajanlatok/
      Sok sikert a sorsoláson!

      Kérdés esetén keressen minket elérhetőségeinken, ahol orvos tanácsadónk is rendelkezésre áll!

      üdv, a Fatbond csapata

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük